Co musíme v Praze udělat pro rozvoj elektromobility a snížení znečištění ovzduší?
Ročně zemře předčasně na nemoci způsobené znečištěním ovzduší kolem 5 a půl miliónů obyvatel na celém světě. V České republice je to zhruba 6 tisíc obyvatel ročně. Znečištění ovzduší má nejvíce negativně dopadá na malé děti, seniory a pacienty s chronickými nemocemi dýchacích cest. Nejvýrazněji jsou postiženi obyvatelé Ústeckého a Moravskoslezského kraje a obyvatelé velkých měst. I proto je potřeba hledat čistší a zdravější řešení mobility. Jednou z nich je elektromobilita.
Baterky už nebudou problém
Novým impulsem dalšího rozvoje tohoto odvětví je především pokrok ve zvyšování výdrže elektrických akumulátorů. Díky tomu se znatelně zvýšila dojezdová vzdálenost automobilů. Na obzoru se navíc objevila nová baterie z dílny českého vynálezce, která má být až 20násobně účinnější než běžné baterky.
Cena baterek dlouhodobě klesá. Podle renomované agentury Bloombergu potrvá jen několik let a elektromobily budou levnější než naftové vozy. Elektromobily se tak postupně stávají ideálními dopravními prostředky ve městě. Problémem je ale klesající dojezdová vzdálenost baterek, když mrzne. Ale tuto překážku se patrně podaří brzy vyřešit. Zatím chybějící infrastruktura (dobíjecí stanice) bude o to rozšířenější, o co větší po ní bude poptávka a o co aktivnější budou města při podpoře rozvoje dobíjecí sítě. Ostatně distributoři elektřiny již mají v šuplíku plány na její rozšíření a postupně ji realizují.
Často diskutovanou překážkou rozvoje elektromobility je pořizovací cena nových vozů. To se ale se zvyšující poptávkou bude rychle měnit. Elektromobily je možné si také půjčovat. V Amsterdamu funguje již nějakou dobu systém, který registrovaným uživatelům umožňuje půjčování (carsharing) elektromobilů. První soukromá veřejná doprava, tak zní přídomek systému Car2go (název je slovní hříčkou). Řidiči automobilů zapůjčených v rámci tohoto systému mohou dokonce vyjíždět za hranice Nizozemska.
Budoucností energetiky i dopravy je elektřina
Vypadá to tedy, že elektromobilita je budoucností dopravy. Úzce to souvisí s tím, že elektřina bude budoucností energetiky. Fosilní paliva se pomalu, ale jistě stávají minulostí. Je to dobrá zpráva pro naše plíce, pro příhodné podmínky života na většině míst planety.
Ropná velmoc Norsko jako světový lídr elektromobility
Norsko je jednou z nejbohatších zemí světa (v přepočtu na jednoho obyvatele). Významně zbohatlo mimo jiné na těžby ropy a zemního plynu. Dívá se ale dopředu. Na rozdíl od většiny podobně na těžbě fosilních paliv závislých ekonomik totiž dobře ví, že ropa tu nebude navždy. A že její spalování negativně dopadá na zemské klima i zdraví obyvatel. Patrně to byly hlavní důvody, proč nedávno přijalo zákon, který stanovil úplný zákaz aut se spalovacím motorem do roku 2025. Již dnes je v Norsku v přepočtu na jednoho obyvatele i díky vládnímu podpůrnému programu nejvíce elektromobilů na světě. Mimochodem Norsko vyrábí veškerou svoji elektřinu z čistých zdrojů: zejména z vodních elektráren. Česko je jedním z největších vývozců elektřiny na světě, zdejší potenciál čistých zdrojů není zdaleka vyčerpán. A netřeba proto váhat při podpoře rozvoje elektromobility v Praze.
Tři kroky pro pražskou elektromobilitu
První fáze již proběhla: nová pravidla pro vydávání parkovacích karetmotivačně zvýhodňují majitele elektrických aut. Druhým krokem musí být podpora umísťování nabíječek do ulic. Současný stav, kdy nabíječky jsou zejména v garážích obchodních center, zdaleka nestačí. Nabíjení musí být dostupné tak, aby nebylo problém na noc najít dobíjecí místo a nechat vůz v klidu nabít. Stejně tak jsou potřebná „rychlo-obrátková“ místa pro rychlé dobíjení (ocení např. vozidla taxi služeb). Třetím krokem může být podpora městského elekto carsharingu po vzoru již zmíněného Amsterdamu či Berlína, kde systém také funguje. Celé se to může jmenovat třeba Prague2go a bude to zásadní moment pro vyřešení dilematu mnohých rodin, které zvažují pořízení druhého vozu do rodiny.
V městě dostupný elektro carsharing bude vždy levnějším řešením, než nákup a provoz druhého auta v rodině. Není proto nač čekat a zadejme podporu elektrocarsharingu jako zásadní cíl, který zajistí čistší a levnější mobilitu pro ty, kteří auto v Praze potřebují.
Ondřej Mirovský
30 km/h v Praze? ANO a sakra rychle! Protože na každém životě záleží.
Zóny 30 jsou nedílnou součástí dopravní politiky mnoha měst, která jasně vidí zásadní rozdíl v dopadech na život a zdraví chodce při nehodách při 50 km v hodině a 30 km v hodině.
Ondřej Mirovský
Štvanice Prahy 1 proti kolům je mezinárodní ostudou
Návštěvníci z celého světa žasnou – na dlažbě v centru Prahy jsou nově ohyzdné bílé čáry se škrtnutým symbolem jízdního kola. Vrcholí agresivní tažení městské části Praha 1 proti cyklistům.
Ondřej Mirovský
Jak zachránit Libeňský most? Postavit nový most do Karlína a Libeňský most opravit
Libeňský most, který spojuje Prahu 7 a 8, se stal bohužel politickou rozbuškou současné situace v Praze a přitom to tak být nemuselo. Stačilo dodržet platné usnesení z roku 2016 k jeho rekonstrukci.
Ondřej Mirovský
Sdílené auto do každé rodiny
Praha je plná aut. Přestože mnoho pražských rodin již jedno auto má, nemálo z nich plánuje pořídit druhé. A to i přes to, že v Praze se rezidentům neparkuje všude úplně pohodlně a zóny stání negarantují a ani nemohou garantovat.
Ondřej Mirovský
Vlk se nažral a koza zůstala celá
Česko vyhostí tři ruské "diplomaty", ve skutečnosti pracovníky ruských tajných služeb. Ukázkové vrtěti psem v podání A. Babiše a Stropnického resortu. Klíčovým konzultantem tohoto kroku nebyla britská, ale spíše ruská ambasáda.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
ANO bylo pro zvýšení věku odchodu do důchodu. Havlíčkovi vadí zápis z Hradu
Hrad zveřejnil záznam z jednání o důchodové reformě. Na té se zástupci vlády, ANO a Hradu shodli,...
V Černošicích spadlo do bazénku batole, skončilo podchlazené v nemocnici
V Černošicích spadlo do zahradního bazénku 2,5leté dítě. Na místě zasahovali záchranáři, kteří jej...
Ficova vláda schválila zákon o veřejnoprávní televizi, z RTVS bude STVR
Slovenská vláda ve středu schválila návrh zákona o Slovenské televizi a rozhlasu (STVR). Ten...
Za pomoc známým s daňovými podvody dostal šéf finančního úřadu podmínku
Krajský soud v Brně ve středu opětovně uložil podmíněný a také peněžitý trest bývalému řediteli...
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1450x
Člen dopravního výboru hlavního města Prahy.