Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co musíme v Praze udělat pro rozvoj elektromobility a snížení znečištění ovzduší?

9. 06. 2016 20:32:58
Kolísající se ceny benzínu a nafty, nemoci dýchacích cest a znečištěné ovzduší – to jsou důvody, proč se už desítky let hledá náhrada za auta se spalovacími motory. Vše nasvědčuje tomu, že v budoucnu budeme jezdit v elektroautech.

Ročně zemře předčasně na nemoci způsobené znečištěním ovzduší kolem 5 a půl miliónů obyvatel na celém světě. V České republice je to zhruba 6 tisíc obyvatel ročně. Znečištění ovzduší má nejvíce negativně dopadá na malé děti, seniory a pacienty s chronickými nemocemi dýchacích cest. Nejvýrazněji jsou postiženi obyvatelé Ústeckého a Moravskoslezského kraje a obyvatelé velkých měst. I proto je potřeba hledat čistší a zdravější řešení mobility. Jednou z nich je elektromobilita.

Baterky už nebudou problém

Novým impulsem dalšího rozvoje tohoto odvětví je především pokrok ve zvyšování výdrže elektrických akumulátorů. Díky tomu se znatelně zvýšila dojezdová vzdálenost automobilů. Na obzoru se navíc objevila nová baterie z dílny českého vynálezce, která má být až 20násobně účinnější než běžné baterky.

Cena baterek dlouhodobě klesá. Podle renomované agentury Bloombergu potrvá jen několik let a elektromobily budou levnější než naftové vozy. Elektromobily se tak postupně stávají ideálními dopravními prostředky ve městě. Problémem je ale klesající dojezdová vzdálenost baterek, když mrzne. Ale tuto překážku se patrně podaří brzy vyřešit. Zatím chybějící infrastruktura (dobíjecí stanice) bude o to rozšířenější, o co větší po ní bude poptávka a o co aktivnější budou města při podpoře rozvoje dobíjecí sítě. Ostatně distributoři elektřiny již mají v šuplíku plány na její rozšíření a postupně ji realizují.

Často diskutovanou překážkou rozvoje elektromobility je pořizovací cena nových vozů. To se ale se zvyšující poptávkou bude rychle měnit. Elektromobily je možné si také půjčovat. V Amsterdamu funguje již nějakou dobu systém, který registrovaným uživatelům umožňuje půjčování (carsharing) elektromobilů. První soukromá veřejná doprava, tak zní přídomek systému Car2go (název je slovní hříčkou). Řidiči automobilů zapůjčených v rámci tohoto systému mohou dokonce vyjíždět za hranice Nizozemska.

Budoucností energetiky i dopravy je elektřina

Vypadá to tedy, že elektromobilita je budoucností dopravy. Úzce to souvisí s tím, že elektřina bude budoucností energetiky. Fosilní paliva se pomalu, ale jistě stávají minulostí. Je to dobrá zpráva pro naše plíce, pro příhodné podmínky života na většině míst planety.

Ropná velmoc Norsko jako světový lídr elektromobility

Norsko je jednou z nejbohatších zemí světa (v přepočtu na jednoho obyvatele). Významně zbohatlo mimo jiné na těžby ropy a zemního plynu. Dívá se ale dopředu. Na rozdíl od většiny podobně na těžbě fosilních paliv závislých ekonomik totiž dobře ví, že ropa tu nebude navždy. A že její spalování negativně dopadá na zemské klima i zdraví obyvatel. Patrně to byly hlavní důvody, proč nedávno přijalo zákon, který stanovil úplný zákaz aut se spalovacím motorem do roku 2025. Již dnes je v Norsku v přepočtu na jednoho obyvatele i díky vládnímu podpůrnému programu nejvíce elektromobilů na světě. Mimochodem Norsko vyrábí veškerou svoji elektřinu z čistých zdrojů: zejména z vodních elektráren. Česko je jedním z největších vývozců elektřiny na světě, zdejší potenciál čistých zdrojů není zdaleka vyčerpán. A netřeba proto váhat při podpoře rozvoje elektromobility v Praze.

Tři kroky pro pražskou elektromobilitu

První fáze již proběhla: nová pravidla pro vydávání parkovacích karetmotivačně zvýhodňují majitele elektrických aut. Druhým krokem musí být podpora umísťování nabíječek do ulic. Současný stav, kdy nabíječky jsou zejména v garážích obchodních center, zdaleka nestačí. Nabíjení musí být dostupné tak, aby nebylo problém na noc najít dobíjecí místo a nechat vůz v klidu nabít. Stejně tak jsou potřebná „rychlo-obrátková“ místa pro rychlé dobíjení (ocení např. vozidla taxi služeb). Třetím krokem může být podpora městského elekto carsharingu po vzoru již zmíněného Amsterdamu či Berlína, kde systém také funguje. Celé se to může jmenovat třeba Prague2go a bude to zásadní moment pro vyřešení dilematu mnohých rodin, které zvažují pořízení druhého vozu do rodiny.

V městě dostupný elektro carsharing bude vždy levnějším řešením, než nákup a provoz druhého auta v rodině. Není proto nač čekat a zadejme podporu elektrocarsharingu jako zásadní cíl, který zajistí čistší a levnější mobilitu pro ty, kteří auto v Praze potřebují.

Autor: Ondřej Mirovský | čtvrtek 9.6.2016 20:32 | karma článku: 11.71 | přečteno: 365x

Další články blogera

Ondřej Mirovský

Srpen 1968 očima Husákových dětí

Známe to z filmů a vyprávění našich rodičů, kterým se při pomyšlení na dny před 49 lety vždy zrychlí tep. Ten pocit, kdy do vaší země přijedou tanky od „přátel“, aby bylo hluboko zašlapáno zrnko naděje socialismu s lidskou tváří.

21.8.2017 v 13:51 | Karma článku: 18.37 | Přečteno: 735 | Diskuse

Ondřej Mirovský

Co všechno neřekl M. Zeman čínskému prezidentovi?

Vážený pane prezidente, vítám Vás vřele v České republice a jsem poctěn Vaší historickou návštěvou naší krásné země. Doufám, že jste měl příjemný a bezproblémový let a přistání na letišti Václava Havla bylo hladké.

29.3.2016 v 10:30 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 677 | Diskuse

Ondřej Mirovský

Primátorka, Peking, panda a pražská potupa

Neslavné datum 25. 2. má pro letošek o jeden smutný fakt více. Hlavní město Praha se před Pekingem servilně ohnulo až na zem.

2.3.2016 v 0:25 | Karma článku: 11.57 | Přečteno: 304 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Hana Stastna

Preservatikea

INA se bojí umírání všeho druhu. Strachuje se o přírodu. Děsí jí přivést děti do dekadentního a znečištěného světa. Proto se nechemicky vždy chrání proti početí. Má obavu i z protržení prezervativu.

18.8.2017 v 7:53 | Karma článku: 11.40 | Přečteno: 539 | Diskuse

David Evan

Jak si Lubomír Zaorálek povídal o budoucnosti a soběstačnosti českého zemědělství

Nový volební lídr za ČSSD Lubomír Zaorálek využil žní, aby si popovídal o budoucnosti českého zemědělství a naší soběstačnosti. Možná se dostal i na to, že část české úrody končí v zahraničí, konkrétně třeba v Německu...

7.8.2017 v 20:19 | Karma článku: 33.89 | Přečteno: 2282 | Diskuse

Jan Ferenc

Prší a přitom máme sucho. Proč?

Česká vláda má v rukou materiál pro boj se suchem. Uvažuje třeba o návratu řek do původních koryt nebo podpoře biozemědělství. „A pak bude víc pršet?“ zeptal by se ten, kdo o suchu ví jen málo. O množství srážek ale až tak nejde.

7.8.2017 v 12:02 | Karma článku: 42.63 | Přečteno: 6363 | Diskuse

Jan Tichý

Panelstory a rorýsi

Rorýs, pták, co furt lítá a velmi rychle a mouchy polyká za letu. Prý je to pták vzácný. V našem paneláku vzácný není a máme tu rorýsů poměrně početné hejno.

6.8.2017 v 18:53 | Karma článku: 16.12 | Přečteno: 383 | Diskuse

Karel Krejza

Když modrá přebarví zelenou. Být ekologický není volba, ale povinnost

Také si občas kladete otázku, proč se starat o životní prostředí? Nemusíte být Zeleným, abyste se choval zeleně, chce to jen zdravý rozum a uvědomit si, že když se ztratíte na přechodu pro chodce,

1.8.2017 v 8:25 | Karma článku: 9.93 | Přečteno: 292 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1514

Spolupředseda Strany zelených v Praze

Zastupitel hlavního města Prahy

Zástupce starosty MČ Prahy 7

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.