Deptokracie není jen o dluzích, aneb ČR žije na energetický dluh
Pojem deptokracie byl poprvé zmíněn ve filmovém v dokumentu z roku 2011 řeckých autorů, který logicky popisuje především důvody řecké dluhové krize. Bylo by však chybou, aby byl tento termín spojován pouze s finanční krizí a obavou ekonomů a politiků o budoucnost státního hospodářství a stabilitu trhů. Deptokracie totiž má důležité přesahy do ostatních aspektů našeho života – např. v energetice.
Fosilní paliva a jádro: ČR žije na energetický dluh
Nechme nyní stranou ideologické debaty o jádru, ale jen suše shrňme fakta. Ukládání jaderného paliva zatím nikdo definitivně nevyřešil (snad krom Egypta, kde jim jaderný materiál z rozestavěné jaderné elektrárny prostě zmizel (viz odkaz zde)). To ale asi není ideální řešení. Prodlužováním klinické smrti jaderné energetiky pouze přenášíme závažná biologická rizika a finanční zátěž na budoucí generace, které budou velice draze řešit, co s jaderným odpadem a s odstavenými elektrárnami, a kde vzít peníze na sanaci starých zátěží z těžby uranu (viz např. cca 31miliardy nedávno schválených na další sanační práce ve Stráži pod Ralskem.) Opravdu bych raději viděl tyto peníze někde jinde, ale díky minulým rozhodnutím, která nám vytvořila dluh do budoucnosti, nyní není na výběr a kyselinami rozsáhlé části devastované země část prostě vyčistit musíme (viz odkaz zde.)
Pokud si u jádra uvědomíme, že naší společnosti generuje dluhy na desítky či stovky let dopředu u sanací po těžbě a na stovky tisíc let při skladování paliva, tak u uhlí je problém budoucích dluhů spojen nejen s devastací krajiny, ale především s výrazným příspěvkem ke klimatickým změnám. U druhé oblasti je to faktor nelehko přesněji spočítatelný, nicméně ztráty lidských životů (odhad pro Evropu je cca 25 000 ročně) a poškození ekosystémů způsobených klimatickému změnami dosahují extrémních hodnot. Uhlí (a ropa) jsou přitom hlavními producenty proklínaného CO2… Proto platí, že čím déle budeme pálit uhlí a vyvážet dnes elektřinu, tím více doplatí naše děti na problémy spojené s adaptací na změny klimatu. A i u nás budou za několik desítek let např. mnohá zimní střediska zet prázdnotou, protěže nebude na horách v zimě sníh… např. třeba ani na Šumavě, kde dnes místní bossové plánují výstavbu lanových drah.
A přitom cest jak se vyhnout spirále dluhů, budoucích škod a zaostání ekonomicky je v energetice více než dost. Pochopila to EU, pochopila to většina západních ekonomik, začínají to chápat třeba i v Číně. ČR ale zatím díky současné vládě chystá jednak výrazné omezení pro obnovitelné zdroje energie a masivní podporu jádra i rychlého využití uhlí. Tedy na úkor rychlých zisků zatíží stovky budoucích generací. Jde tedy stále o vládu rozpočtové odpovědnosti?
doplnění autora:
Článek byl napsán na PC odebírajícím energii pouze z obnovitelných zdrojů
Ondřej Mirovský
30 km/h v Praze? ANO a sakra rychle! Protože na každém životě záleží.
Zóny 30 jsou nedílnou součástí dopravní politiky mnoha měst, která jasně vidí zásadní rozdíl v dopadech na život a zdraví chodce při nehodách při 50 km v hodině a 30 km v hodině.
Ondřej Mirovský
Štvanice Prahy 1 proti kolům je mezinárodní ostudou
Návštěvníci z celého světa žasnou – na dlažbě v centru Prahy jsou nově ohyzdné bílé čáry se škrtnutým symbolem jízdního kola. Vrcholí agresivní tažení městské části Praha 1 proti cyklistům.
Ondřej Mirovský
Jak zachránit Libeňský most? Postavit nový most do Karlína a Libeňský most opravit
Libeňský most, který spojuje Prahu 7 a 8, se stal bohužel politickou rozbuškou současné situace v Praze a přitom to tak být nemuselo. Stačilo dodržet platné usnesení z roku 2016 k jeho rekonstrukci.
Ondřej Mirovský
Sdílené auto do každé rodiny
Praha je plná aut. Přestože mnoho pražských rodin již jedno auto má, nemálo z nich plánuje pořídit druhé. A to i přes to, že v Praze se rezidentům neparkuje všude úplně pohodlně a zóny stání negarantují a ani nemohou garantovat.
Ondřej Mirovský
Vlk se nažral a koza zůstala celá
Česko vyhostí tři ruské "diplomaty", ve skutečnosti pracovníky ruských tajných služeb. Ukázkové vrtěti psem v podání A. Babiše a Stropnického resortu. Klíčovým konzultantem tohoto kroku nebyla britská, ale spíše ruská ambasáda.
Ondřej Mirovský
Volím Drahoše, protože nechci Zemana s Topolánkem ve druhém kole
Mandát pana Miloše Zemana ve funkci prezidenta České republiky se blíží ke svému konci a je naší občanskou povinností udělat maximum, abychom panu Zemanovi dopřáli více klidu na Vysočině.
Ondřej Mirovský
Udušený Ježíšek, aneb pozor na toxický vzduch v podzemních garážích
Vánoční svátky jsou již za dveřmi a finišujeme s vánočními nákupy. Při shánění dárků pro naše nejbližší na nás však nečíhá jen stres s přeplněných obchodů, ale také jedno neviditelné nebezpečí - zdraví škodlivé látky v garážích.
Ondřej Mirovský
Policejní manévry při setkání krajní pravice má platit Tomio Okamura, ne občané
O víkendu mají v Praze setkání zástupci krajní pravice. Jejich setkání provázejí protesty a také náročná opatření, včetně nasazení policie, antikonfliktního týmu a dalších složek.
Ondřej Mirovský
Konec levicového snu o Straně zelených
Zelení v parlamentních volbách propadli. Propadli jsme dokonce i pod výsledek z roku 2002, kdy se žádná kampaň nedělala, a přesto tehdy Zelení získali téměř o procento hlasů více než v letošních volbách.
Ondřej Mirovský
Plíživý návrat komunistů
Včera se z Poslanecké sněmovny vyvanul silný závan nechutného smradu. Pozitivní na tom je, že Česká republika tím zároveň učinila důležitý vědecký objev.
Ondřej Mirovský
Srpen 1968 očima Husákových dětí
Známe to z filmů a vyprávění našich rodičů, kterým se při pomyšlení na dny před 50 lety vždy zrychlí tep. Ten pocit, kdy do vaší země přijedou tanky od „přátel“, aby bylo hluboko zašlapáno zrnko naděje socialismu s lidskou tváří.
Ondřej Mirovský
Co musíme v Praze udělat pro rozvoj elektromobility a snížení znečištění ovzduší?
Kolísající se ceny benzínu a nafty, nemoci dýchacích cest a znečištěné ovzduší – to jsou důvody, proč se už desítky let hledá náhrada za auta se spalovacími motory. Vše nasvědčuje tomu, že v budoucnu budeme jezdit v elektroautech.
Ondřej Mirovský
Co všechno neřekl M. Zeman čínskému prezidentovi?
Vážený pane prezidente, vítám Vás vřele v České republice a jsem poctěn Vaší historickou návštěvou naší krásné země. Doufám, že jste měl příjemný a bezproblémový let a přistání na letišti Václava Havla bylo hladké.
Ondřej Mirovský
Primátorka, Peking, panda a pražská potupa
Neslavné datum 25. 2. má pro letošek o jeden smutný fakt více. Hlavní město Praha se před Pekingem servilně ohnulo až na zem.
Ondřej Mirovský
Proč nemá Praha podlézat Číně? Ani za pandu!
Ve čtvrtek 25. 2. 2016 bude primátorka hl. města předkládat na jednání zastupitelstva hlavního města Prahy materiál s návrhem na formalizaci vztahů hlavního města Prahy a Pekingu na úroveň sesterských měst.
Ondřej Mirovský
Nejezme Nuttelu, aby Indonésie nemusela hořet!
Ne, tento titulek není alarmistický, ale bohužel zcela reálný. Nuttela totiž obsahuje vysoké množství palmového oleje, který je nyní příčinou katastrofických požárů jihovýchodní Asie.
Ondřej Mirovský
Otevřený dopis Radovanu Vítkovi - nebourejte prosím, ale tvořte moderní město!
Vážený pane Vítku. Dnes započala demolice významné kulturní památky Holešovic - nádraží Bubny. Osobně tento fakt považuji především za nepochopení celkového potenciálu, který industriální dědictví Holešovic nabízí.
Ondřej Mirovský
Jak zchladit naše města v době horka?
V těchto dnech Česko sužuje již několikátá vlna veder za tento rok. Podle klimatologů by přitom horkých vln mělo ještě přibývat. Jak se můžeme vlnám vedra bránit?
Ondřej Mirovský
5 důvodů, proč jít na Million Marihuana March (MMM)
V pátek 8. května 2015 se na Štvanici sejdou příznivci konopí. Pokud k nim patříte, tak jistě dorazíte. Pokud ne, tak přijďte také. Třeba změníte stereotypní pohled na „trávu“jako výsadní doménu huličů.
Ondřej Mirovský
„Konec“ Hořických trubiček
Při každé cestě do Krkonoš se těším, až si v okolí Hořic koupím lahodný regionální produkt – tradiční Hořické trubičky, které mají dokonce registraci „Chráněné zeměpisné označení“. Neviditelná ruka globálního trhu se bohužel dostala i do Podkrkonoší a sám pan Krakonoš se asi nestačí divit, že až 80% procent každé hořické trubičky má svůj původ v Indonésii nebo Africe.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1450x
Člen dopravního výboru hlavního města Prahy.