30 km/h v Praze? ANO a sakra rychle! Protože na každém životě záleží.
Doposud se zóny 30 spíše zaváděly v menších celcích s hustou zástavbou, jako jsou historická centra měst, či uzavřené celky sídlišť. Aktuální krok Paříže vyhlásit plošnou zónu 30 (mimo hlavní tahy) proto není žádnou revolucí, ale prostou evolucí pospojování lokálních zón 30 do jednoho celku. A je to evoluce správným směrem, protože jde především od životy a zdraví.
Data potvrzují účinnost
Logickým dotazem skeptiků je - ukažte data. Data samozřejmě jsou. Zónu 30 jsme zavedli již před pár lety v Praze 7 a data ukazují, že opatření fungují.
Můžeme se ale podívat i do jiných měst na tvrdá data a ta ukazují to samé – viz např. Bristol, který hlásí 63% pokles vážných nehod s chodci, snížení počtu nehod uvádí také například Toronto či francouzský Grenobl, kde plošnou zónu 30 zavedli ještě před Paříží a to dokonce již v roce 2016 a zde opět data potvrzují pokles počtu nehod s chodci.
Ulice bez značek a pro všechny
Zóny 30 tedy fungují, snižují počet obětí a počty vážných zranění. Nad rámec těchto faktů také mohou proměnit tvář ulic a zvýšit kvalitu života obyvatel. V momentě, kdy se níží rychlosti aut, tak se z ulice může stát skutečně prostor pro pohodlnou klidnou a bezpečnou mobilitu i na kole či pěšky. Je to prostě jiný pocit, když kolem vás svišti auto padesátkou anebo třicítkou. A můžou se vlastně zrušit značky a ponechat jako jediné základní pravidlo přednost zprava, cyklisté se mohou pustit do jednosměrek v protisměru (když se jede pomalu tak se všichni v pohodě vyhnou), senioři budou mít více času a klidu přejít přechod a rodiče se nemusí tolik bát o děti. Možná to nyní zní jako hodně sluníčková představa, ale jsem přesvědčen, že nejsme daleko od momentu, kdy se toto začne dít i u nás.
Máme na to v ČR/Praze „koule“?
A tím se dostáváme k základní otázce – je možno zónu 30 zavést plošně i v Praze a dalších městech? Ano samozřejmě! O životy a zdraví jde především a zásadním je překonat mentální bariéru v myslích mnoha lidí, kteří doposud nevidí jasné benefity zklidňování dopravy a zavádění zóny 30 a utápí se dojmech, že auto nemůže přece jet 30, že to nejde ohlídat, že mě to omezuje na svobodě atd. Ono jde totiž o uvědomění faktu, že každý z nás je někdy chodec, jindy řidič auta, jindy cyklista na kole, jindy rodič s kočárkem a jednou budeme všichni staří a budeme rádi za každý bezpečný a kratší přechod. Základem je prostě překonat takové to osobní sobectví ve formě moje kára - moje silnice a koukat na město, které sdílíme se sousedy, kteří mají i jiné potřeby než já.
Odkazy na data
Bristol
https://injuryprevention.bmj.com/content/26/1/85?fbclid=IwAR0gJ9K53XMiplGx2UOwlnG1rIa4gVfpwIXr7eyE60_-ogT793yH47wWYPg
Praha 7
https://www.praha7.cz/zony-30-v-praze-7-funguji-mnozstvi-nehod-se-zranenymi-chodci-vyrazne-klesla/
Grenoble
https://www.cerema.fr/fr/actualites/apaiser-circulations-echelle-metropolitaine-cerema-evalue
Toronto
Ondřej Mirovský
Štvanice Prahy 1 proti kolům je mezinárodní ostudou
Návštěvníci z celého světa žasnou – na dlažbě v centru Prahy jsou nově ohyzdné bílé čáry se škrtnutým symbolem jízdního kola. Vrcholí agresivní tažení městské části Praha 1 proti cyklistům.
Ondřej Mirovský
Jak zachránit Libeňský most? Postavit nový most do Karlína a Libeňský most opravit
Libeňský most, který spojuje Prahu 7 a 8, se stal bohužel politickou rozbuškou současné situace v Praze a přitom to tak být nemuselo. Stačilo dodržet platné usnesení z roku 2016 k jeho rekonstrukci.
Ondřej Mirovský
Sdílené auto do každé rodiny
Praha je plná aut. Přestože mnoho pražských rodin již jedno auto má, nemálo z nich plánuje pořídit druhé. A to i přes to, že v Praze se rezidentům neparkuje všude úplně pohodlně a zóny stání negarantují a ani nemohou garantovat.
Ondřej Mirovský
Vlk se nažral a koza zůstala celá
Česko vyhostí tři ruské "diplomaty", ve skutečnosti pracovníky ruských tajných služeb. Ukázkové vrtěti psem v podání A. Babiše a Stropnického resortu. Klíčovým konzultantem tohoto kroku nebyla britská, ale spíše ruská ambasáda.
Ondřej Mirovský
Volím Drahoše, protože nechci Zemana s Topolánkem ve druhém kole
Mandát pana Miloše Zemana ve funkci prezidenta České republiky se blíží ke svému konci a je naší občanskou povinností udělat maximum, abychom panu Zemanovi dopřáli více klidu na Vysočině.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu
Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...
Plat 200 tisíc čistého, k tomu tučné náhrady. Co čeká na nové europoslance
Premium Poslední měsíc zbývá do voleb do Evropského parlamentu. A českých 675 kandidátů, kteří usilují o...
Monopol skončil. Čínské satelity obsazují orbitu, znepokojují Pentagon
Čína buduje svou „flotilu“ satelitů v takovém tempu, že Spojené státy ztrácejí svou dominanci ve...
Další útok na politika v Německu. Někdejší primátorku napadli v knihovně
Někdejší primátorku Berlína Franzisku Giffeyovou ve středu napadl útočník, těžkým předmětem ji...
Super práce: Příprava pokrmů (i bez praxe), +bonusy #PntqG
INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat:
28 000 - 34 000 Kč
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1450x
Člen dopravního výboru hlavního města Prahy.