Deptokracie není jen o dluzích, aneb ČR žije na energetický dluh
Pojem deptokracie byl poprvé zmíněn ve filmovém v dokumentu z roku 2011 řeckých autorů, který logicky popisuje především důvody řecké dluhové krize. Bylo by však chybou, aby byl tento termín spojován pouze s finanční krizí a obavou ekonomů a politiků o budoucnost státního hospodářství a stabilitu trhů. Deptokracie totiž má důležité přesahy do ostatních aspektů našeho života – např. v energetice.
Fosilní paliva a jádro: ČR žije na energetický dluh
Nechme nyní stranou ideologické debaty o jádru, ale jen suše shrňme fakta. Ukládání jaderného paliva zatím nikdo definitivně nevyřešil (snad krom Egypta, kde jim jaderný materiál z rozestavěné jaderné elektrárny prostě zmizel (viz odkaz zde)). To ale asi není ideální řešení. Prodlužováním klinické smrti jaderné energetiky pouze přenášíme závažná biologická rizika a finanční zátěž na budoucí generace, které budou velice draze řešit, co s jaderným odpadem a s odstavenými elektrárnami, a kde vzít peníze na sanaci starých zátěží z těžby uranu (viz např. cca 31miliardy nedávno schválených na další sanační práce ve Stráži pod Ralskem.) Opravdu bych raději viděl tyto peníze někde jinde, ale díky minulým rozhodnutím, která nám vytvořila dluh do budoucnosti, nyní není na výběr a kyselinami rozsáhlé části devastované země část prostě vyčistit musíme (viz odkaz zde.)
Pokud si u jádra uvědomíme, že naší společnosti generuje dluhy na desítky či stovky let dopředu u sanací po těžbě a na stovky tisíc let při skladování paliva, tak u uhlí je problém budoucích dluhů spojen nejen s devastací krajiny, ale především s výrazným příspěvkem ke klimatickým změnám. U druhé oblasti je to faktor nelehko přesněji spočítatelný, nicméně ztráty lidských životů (odhad pro Evropu je cca 25 000 ročně) a poškození ekosystémů způsobených klimatickému změnami dosahují extrémních hodnot. Uhlí (a ropa) jsou přitom hlavními producenty proklínaného CO2… Proto platí, že čím déle budeme pálit uhlí a vyvážet dnes elektřinu, tím více doplatí naše děti na problémy spojené s adaptací na změny klimatu. A i u nás budou za několik desítek let např. mnohá zimní střediska zet prázdnotou, protěže nebude na horách v zimě sníh… např. třeba ani na Šumavě, kde dnes místní bossové plánují výstavbu lanových drah.
A přitom cest jak se vyhnout spirále dluhů, budoucích škod a zaostání ekonomicky je v energetice více než dost. Pochopila to EU, pochopila to většina západních ekonomik, začínají to chápat třeba i v Číně. ČR ale zatím díky současné vládě chystá jednak výrazné omezení pro obnovitelné zdroje energie a masivní podporu jádra i rychlého využití uhlí. Tedy na úkor rychlých zisků zatíží stovky budoucích generací. Jde tedy stále o vládu rozpočtové odpovědnosti?
doplnění autora:
Článek byl napsán na PC odebírajícím energii pouze z obnovitelných zdrojů
Ondřej Mirovský
30 km/h v Praze? ANO a sakra rychle! Protože na každém životě záleží.
Zóny 30 jsou nedílnou součástí dopravní politiky mnoha měst, která jasně vidí zásadní rozdíl v dopadech na život a zdraví chodce při nehodách při 50 km v hodině a 30 km v hodině.
Ondřej Mirovský
Štvanice Prahy 1 proti kolům je mezinárodní ostudou
Návštěvníci z celého světa žasnou – na dlažbě v centru Prahy jsou nově ohyzdné bílé čáry se škrtnutým symbolem jízdního kola. Vrcholí agresivní tažení městské části Praha 1 proti cyklistům.
Ondřej Mirovský
Jak zachránit Libeňský most? Postavit nový most do Karlína a Libeňský most opravit
Libeňský most, který spojuje Prahu 7 a 8, se stal bohužel politickou rozbuškou současné situace v Praze a přitom to tak být nemuselo. Stačilo dodržet platné usnesení z roku 2016 k jeho rekonstrukci.
Ondřej Mirovský
Sdílené auto do každé rodiny
Praha je plná aut. Přestože mnoho pražských rodin již jedno auto má, nemálo z nich plánuje pořídit druhé. A to i přes to, že v Praze se rezidentům neparkuje všude úplně pohodlně a zóny stání negarantují a ani nemohou garantovat.
Ondřej Mirovský
Vlk se nažral a koza zůstala celá
Česko vyhostí tři ruské "diplomaty", ve skutečnosti pracovníky ruských tajných služeb. Ukázkové vrtěti psem v podání A. Babiše a Stropnického resortu. Klíčovým konzultantem tohoto kroku nebyla britská, ale spíše ruská ambasáda.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Antivax fanatik rozhodne. Kennedy je klíčem k volbám, uškodit může všem
Premium Robert F. Kennedy Jr. je přehlíženým kandidátem v boji o Bílý dům. Syn někdejšího senátora a...
I na čarodějnice padaly rekordy. Nejtepleji bylo severně od Prahy
V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...
Fin, který ukradl desítky tisíc záznamů z psychoterapie, půjde do vězení
Finský soud v úterý odsoudil 26letého muže k šesti letům a třem měsícům vězení za to, že se...
Největší klimatické nesmysly přijala současná vláda, míní europoslanec ANO
Byla to právě vláda premiéra Petra Fialy z ODS a evropské předsednictví České republiky, kdy se...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1450x
Člen dopravního výboru hlavního města Prahy.