Nejezme Nuttelu, aby Indonésie nemusela hořet!
Zásadnější diskuse o příčinách a možných dalších dopadech využívání palmového tuku je zatím spíše okrajovým tématem. Přitom dopady pěstování palmy olejné jsou zásadní i bez požárů. Palmový tuk je navíc velmi nezdravý pro naše tělo. Bohužel palmový olej ale není jen v Nuttele, ale dnes již téměř ve všem.
Co je a kde se vzal palmový olej?
Palma olejná je tropický strom původem z Afriky, který byl, a stále je, masivně vysazován především v tropických oblastech jihovýchodní Asie k velkoprodukci palmového tuku. Ten jen potravinářským trendem posledních let, dnes se nachází v mnoha běžných potravinách, které denně spotřebováváme. Někde je ho méně, ale např. v Nuttelle tvoří tento tuk skoro polovinu celkové kalorické hodnoty. Pro potraviny má tento tuk jedinou výhodu – teplotní stabilitu, takže s ním například čokoláda neroztaje. Tím to ale končí.
Co na to náš cholesterol?
Velkým problémem palmového tuku jsou zatím ne zcela prozkoumané zdravotní dopady. Na dlouhodobější zdravotní studie zatím nebyl příliš prostor, ale již dnes je prokázáno, že složení palmového tuku je velmi podobné vepřovému sádlu, a to včetně možných dopadů na cholesterol. Palmový tuk totiž neobsahuje žádný člověku alespoň trochu prospěšný tuk, ale pouze nasycené mastné kyseliny. Někteří se shodují, že je v tomto ohledu druhým nejhorším tukem hned po másle.
Aby Indonésie již nehořela!
Klíčem k řešení je postupné omezení nekonečných monokultur palem v tropických oblastech. Rychlému šíření požárů právě přispívá monokulturní pojetí produkce, které je velmi málo odolné jakémukoliv vnějšímu vlivu. I my chceme pestrou českou krajinu, která je jednak krásná a současně odolná. To samé je nadějí pro Indonésii a Malajsii, kde je potřeba zabránit dalšímu ubývání primárních pralesů a omezit monokultury zaměřené na produkci jedné komodity.
To se ale nestane samo. Zásadní roli hrají výrobci potravin či kosmetiky, aby od využití palmového tuku prostě ustoupili. Pro firmy, které palmový tuk využívají ve výrobě, to bude jistě proces nelehký, ale nejsou tak dávno časy, kdy se palmový tuk ještě vůbec nevyužíval. Žádná revoluce nebude, pouze návrat ke stavu nedávné minulosti.
A co s tím můžeme udělat? Minimálně se hlasitě ptejme výrobců, do čeho všeho vlastně tuk dávají a proč? Také by nás mohlo zajímat, o kolik vlastně zlevnily své výrobky, když přešli na nový levnější tuk. Nebo si pouze navyšují zisk, a to pravděpodobně na úkor našeho zdraví?
Faktem je, že každý z nás má možnost ovlivnit, zda bude devastace na druhém konci světa pokračovat, či ne. Česká republika zatím bohužel není ve stavu jako je např. Francii či Belgie, kde se již dnes výrobci předhánějí, kdo z nich palmový tuk nepoužívá. Ale i u nás se najdou výrobci, kteří od palmového oleje ustupují, například Bohemia Chips. http://www.bohemiachips.cz/caste-dotazy/ Každý z nás má svou moc, která když se přemění ve společenskou potřebu, tak může změnit i běh věcí na druhé straně naší planety. Prosím využijme tuto šanci.
Ondřej Mirovský
30 km/h v Praze? ANO a sakra rychle! Protože na každém životě záleží.
Zóny 30 jsou nedílnou součástí dopravní politiky mnoha měst, která jasně vidí zásadní rozdíl v dopadech na život a zdraví chodce při nehodách při 50 km v hodině a 30 km v hodině.
Ondřej Mirovský
Štvanice Prahy 1 proti kolům je mezinárodní ostudou
Návštěvníci z celého světa žasnou – na dlažbě v centru Prahy jsou nově ohyzdné bílé čáry se škrtnutým symbolem jízdního kola. Vrcholí agresivní tažení městské části Praha 1 proti cyklistům.
Ondřej Mirovský
Jak zachránit Libeňský most? Postavit nový most do Karlína a Libeňský most opravit
Libeňský most, který spojuje Prahu 7 a 8, se stal bohužel politickou rozbuškou současné situace v Praze a přitom to tak být nemuselo. Stačilo dodržet platné usnesení z roku 2016 k jeho rekonstrukci.
Ondřej Mirovský
Sdílené auto do každé rodiny
Praha je plná aut. Přestože mnoho pražských rodin již jedno auto má, nemálo z nich plánuje pořídit druhé. A to i přes to, že v Praze se rezidentům neparkuje všude úplně pohodlně a zóny stání negarantují a ani nemohou garantovat.
Ondřej Mirovský
Vlk se nažral a koza zůstala celá
Česko vyhostí tři ruské "diplomaty", ve skutečnosti pracovníky ruských tajných služeb. Ukázkové vrtěti psem v podání A. Babiše a Stropnického resortu. Klíčovým konzultantem tohoto kroku nebyla britská, ale spíše ruská ambasáda.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku
Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...
Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala
Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...
Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj
Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...
Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse
Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1450x
Člen dopravního výboru hlavního města Prahy.